یکشنبه , ۲۲ تیر ۱۳۹۹

مدرسه علمیه امام محمدباقر(ع) مشهد

خانه / پژوهش سطح یک / مصاحبه…

مصاحبه…

جنابعالی به عنوان مدیر مسئول فصلنامة علمی پژوهشی و به عنوان معاونت محترم حوزه علمیة امام محمد باقر(ع) بفرمائید: که یک طلبه چه نیازی به پژوهش و تحقیق می تواند داشته باشد

بسم الله الرحمن الرحیم

با تشکر و قدر دانی بابت فرصتی که در اختیار بنده قرار داده اید

اساسا این سئوال شما که به صورت باز بخواهیم با آن برخورد داشته باشیم توضیح و تفصیل زیادی دارد

اجمالا طلبه منهای پژوهش معنی ندارد

هویت طلبه یعنی پژوهش و پژوهیدن و جستجوی نهان یک مسئله

که معنای پژوهش هم همین است

در واقع طالب علم، فرقی ندارد چه طلبه باشد چه دانشجو، در هرکسوت علمی که قرار دارد

منتها در فضای حوزه به طریق اولی پژوهش یک اصل است

 

آموزش در صورتی معنا پیدا می کند که پژوهش محور باشد و الا بازخوردی ندارد، رهاوردی ندارد

هر تلاشی زمانی ثمره دارد و دارای ارزش و جایگاه می باشد که یک بازخورد داشته باشد و یک رهاورد داشته باشد

بازخورد کار آموزش به پژوهش است

پژوهش است که به طلبه هویت می دهد، به طلبه امید می دهد، آینده را برای طلبه ترسیم می کند، طلبه را مطرح می کند، خلاقیت را بوجود می آورد، تنوع بوجود می آورد، تألیف را به دنبال دارد، طلبه منبری خوبی می شود، در یک کلام پژوهش است که طلبه را رشید بار می آید

هدف حوزه عبودیت است عبودیت از طریق تبلیغ دین ، ترویج دین و ابلاغ دین، هر سه نیاز به کار میدانی و به کار تحقیقی و پژوهشی دارد.

در یک کلام پژوهش اصل است و هویت طلبه با پژوهش معنی می شود

و آموزش، زمانی ثمر داردکه پژوهش محور و تحقیق محور باشد

 

جنابعالی با توجه به نکاتی که فرمودید، برای پرورش اینچنین روحیة محققانه ای چه کارهای عملی باید صورت بگیرد، پشنهاد شما چیست؟

برای کار پژوهشی ما نیاز به یک سری امکانات سخت افزاری داریم

یک سری امکانات نرم افزاری داریم

و اگر بخواهیم دقیقتر بگوئیم برای این کار ابتدا باید گزینش، گزینش های فعال و قوی باشد

یعنی باید طلابی را جذب کنیم که این طلاب توان کار را دشته باشند

کار در حوزه مثل کندن چاه به توسط یک سوزن است

چقدر سخت است

و اتفاقا شیرینی اش هم همین است

برای اینکه این روحیه پرورش پیدا کند باید گزینشهایمان را قوی و تحقیق محور و کاربر انجام دهیم

بعد از مسئله گزینش نوبت به یک سری زیر ساختها می رسد که باید هر مجموعه ای پیگیری کند

  1. مثل داشتن کتابخانه ای فعال
  2. اتاق پژوهش فعال
  3. بحث مشاوره های پژوهشی
  4. مسئول پژوهش قوی
  5. زیر ساختهای پژوهشی
  6. مثل کتابخانه
  7. مسابقات علمی
  8. نشستهای علمی
  9. مناظره ها
  10. جذب اساتید کار بلد و فعال و پژوهش محور

یکی از مشکلات بعضا اساتید خودشان پژوهش محور نیستند

آن روحیة نشاط را نمی توانند القاء به سوی طلبهکنند

بعضا درسشان ترجمه است

این می تواند یک آفت باشد

یکی از کاربردهای سخت افزار ی باید استاد پژوهش محور باشد

برای استاد پژوهش محور بحث دانش افزایی اساتید می تواند مطرح باشد که الآن واحد پژوهش ما در مدرسه انجام می دهد

برای اساتید در رشته های مختلف دانش افزایی بگذاریم

این اساتید را مرتبط کنیم با رشتهای علمی که تدریس می کنند

پس در بحث پرورش روحیه محقّقانه به سه پیز نیاز است

اول گزینش طلبه خوب

دوم برنامه ریزی خوب

سوم جذب اساتید خوب یعنی فعال ، تأثیرگذرا، خلاق و تحقیق محور و پژوهشگر

چهارم زیر ساختها

  1. ایجاد بسترهای مناسب، مانند کتابخانه قوی
  2. تشویق طلابی که در پژوهش کار کرده اند
  3. نشریه پژوهشی
  4. اردوهای علمی پژوهشی
  5. طلبه هایی که در پژوهش قوی هستند اردوهای متفاوتی به مراکز علمی برده شوند
  6. اتاق فکر
  7. بحث مشاوره های پژوهشی
  8. مسئول پژوهش قوی
  9. مسابقات علمی
  10. نشستهای علمی
  11. مناظره ها

 

کار مهمتر که باید به صورت سیستمی انجام گیرد:

باید از حافظه محوری برویم به سمت مهارت محوری

اگر بتوانیم این کار را بکنیم آن روحیه ایجاد می شود

الآن  در حال حاضر طلبه برتر کسی است که نمره بالاتر دارد

ولی د رواقع اینطور نیست

طلبه برتر باید طلبه ای باشد که به لحاظ مهارتی برتر باشد

با تلاش همه جانبه ای که در حوزه های علمیه انجام می گیرد بخصوص حوزه خراسان که الحق و الانصاف دارند زحمت می کشند

که امید وارم به این سمت برویم از حافظه محوری برویم به سمت مهارت محوری

اتفاقا یکی از ابزارهای پژوهش همین است

 

جنابعالی فرمودید: داشتن اتاق پژوهش فعال

لطفا پیرامون اتاق یا واحد پژوهش مدرسه امام محمد باقر اعم از سال شروع فعالیت واحد ، نوع فعالیت واحد، نیروها و دیگر مواردی که مرتبط با این بخش است توضیحاتی بفرمائید

مدرسه امام محمد باقر (ع) از مدرسه های فعال در عرصه های علمی و عملی است

و از همان زمانی ما که درس می خواندیم (خدا حفظ کند حاج آقای دیانی را) از همان زمان مدرسة زنده و فعال و با نشاط در زمیه های مختلف، هم علمی، هم فرهنگی و هم ولایی، همیشه در سطح اول دفاع از حریم ولایت بوده و خواهد بود.

لذا پژوهش از بدو شروع مدرسه بوده

ولی به صورت رسمی حدود هفت سال است که اتاق پژوهش فعال داریم

شروع کار از زمان آقای وهاب زاده بوده مدتی آقای ربانی آمده و مقطعی هم آقای گلکار بوده و از سه سال پیش که مرکز مدیریت قانونی را تصویب کرد که مدارس بالای صد طلبه یک مسئول پژوهش مستقل داشته باشند، در خدمت آقای حسینی درودی هستیم و تازگی هم آقای حسینی بایگی را به عنوان کمک بکار گرفته ایم.

و از لحاظ کاری من خیلی راضی نیستم زیرا ظرفیت مدارس، بخصوص مدرسه ما و طلاب ما بیش از اینهاست

منتها ممکن است بخشی به خاطر نیرو باشد و بخشی را هم ما مقصر باشیم و امکانات فراهم نکرده باشیم

ولی کار شده

از جمله کارها

نظام مند سازی اتاق کامپیوتر

الزامی نمودن تحقیقات که هر طلبه در طول سال یک تحقیق باید ارائه دهد.

آموزش مهارتهای گوناگون که بعضی مصوب مرکز بوده و بعضی خارج از برنامه مصوب مرکز می باشد

بحث هم سان سازی کتابخانه است

بحث مشاوره های پژوهشیف کم و بیش داریم

نشستهای علمی

مناظره

همین بحث فصلنامه

علاوه، مدرسه ما حدود 120 طلاب سطح دو دارد که مسئله تحقیق در سطح دو الزامی می باشد

لذا سعی شده تحقیقات طلاب سطح دو

اولا؛ جهت داده شود،

ثانیاً؛ مسئله محور باشد،

ثالثاً؛ تحقیقات تکراری انجام نگیرد

در پایان امید وارم خداوند توفیق بدهد تا بتوانیم طلبه رشید، ولایی و تأثیر گذار تربیت کنیم والسلام

جوابی بنویسید