چهارشنبه , ۳۰ مهر ۱۳۹۹

مدرسه علمیه امام محمدباقر(ع) مشهد

خانه / پژوهش سطح یک / نشست علمی آشنایی با روش مطالعه

نشست علمی آشنایی با روش مطالعه

 

به استحضار می رسد از آنجا که فصل امتحانات نهایی طلاب فرا رسیده و درست زمانی است که طلاب مشغول مطالعه دروس خود می باشند در این راستا واحد پژوهشمدرسه امام محمد باقر(ع) نشست علمی تحت عنوان آشنایی با روش مطالعه و با حضور استاد ارجمند انصاری زاده در تاریخ 28 اردیبهشت برگزار نمود.

خلاصه نشست تقدیم می گردد.

مسائل مهم در ایام امتحانات:

  1. مطالعه مفهومی
  2. تثبیت اطلاعات
  3. بهره وری و استفاده از زمانهای کوتاه
  4. تمرکز(کنترل فکر)
  5. فنون امتحان دادن
  6. سطحی یادگیری

 مسئله مظالعه مفهومی یعنی درک رابطه بین موضوعات و یکپارچه سازی اطلاعات:

ثمره جزیره های اطلاعات و پراکندگی آنها:

  • فراموشی
  • عدم کاربردی
  • عدم عمق دادن

 کسانیکه مطالعه شان رابطه محور باشد بهره وری شان از مغز بالا می رود

کشف رابطه ها بازدهی عقل را زیاد می کند

 

گامهای مؤثر در مطالعه مفهومی یعنی مطالعه مؤثر و شروع خوب:

  1. گام اول؛ نگاه اجمالی

بطور کلی ما انسانها هر کاری که احساس مثبتی داشته باشیم ادامه می دهیم

حس منفی در هر کاری باعث توقف می شود

 

درسی که حجم بالا دارد و نسبت به آن دافعه داری نگاه اجمالی می گوید: اگر می خواهی احساس مثبت در فضای شروع مطالعه داشته باشی در دو دقیقه ای که دارید فصلی که می خواهی بعد از ظهر یا فردا یا سه روز بعد بخوانید، ورق بزنید از جلو چشمانتان چندین بار عبور بدهید

اگر می خواهی ساعت شش ضروری باشد مطالعه برایت و احساس مثبتی شکل گرفته باشد و شروعت آسان باشد از وقتهای یک دقیقه ای طول روزت با نگاه اجمالی چندین بار با ذهن خود ارتباط بگیر.

 

  1. گام دوم؛ مطالعه کلیات مطلب

ویژگی مغز اگر کل را به او بدهی علاقه مند می شود خودش جزئیات را با سرعت بالا تکمیل کند

 

راهکارهای درک کلی:

  • نگاه کردن تیترها
  • دیدن ابتداء و انتهای پاراگرافها

در کتب علمی؛ در هر پاراگراف ابتدای آن موضوع شروع شده و انتهای پاراگراف جمع بندی شده است

نگاه به ابتداء و انتهای پاراگراف موجب تشخیص سریع موضوع و کلید واژه پاراگراف می گردد.

با این نگاه سریع می توانم پاراگراف را کلش را مطالعه کنم و کلید واژه اش را یاداشت کنم

 

  • جمع بندی فصلها

کل را خواندم آیا وارد جزئیات شوم

این کار بهره وری را بالا می برد (بهره وری یعنی کارهای کوتاه)

 

  • سؤال طرح کردن برای درک رابطه ها

چهار نوع سؤال:

  • چیستی
  • چرائی
  • چگونگی
  • ربطی و رابطه ای( وصل یک موضوع با موضوع دیگر)

 

سؤال رابطه ای

کسی که توی کل، در ذهنش سؤال رابطه ای شکل بگیرد توی جزء دنبال کشف رابطه ها است

چیستی و چرایی، حافظه ای است

چگونگی، خلاقتر است

ربطی، ببن محتوایی از کلیاتی که استخراج کرده رابطه ایجاد می کند

 

ذهن آماده از نگاه اجمالی و یک ذهن سازمان یافته از کلیات حالا وقت ورود به جزئیات است.

وقتی کل را دارم و سؤال رابطه ای دارم راحتر می توانم شروع کنم

 

مطالعه این سبک می تواند تمرکز و دریافت مطلب را بالا ببرد

 

مسئلة تثبیت اطلاعات و تسلط بر آن در مطالعه تا احتیاج به فکر کردن در وقت نیاز نباشد.

چه کنیم تا اطلاعات مطالعه شده و فهمیده شده تسلط بر ان پیدا کنیم(یعنی ایتداء فهمید شود و سپس حفظ گردد)

زیرا فهم یک چیز است و تثبیت یک چیز دیگر

ما باید دنبال بهتر فهمیدن و نیز بهتر حفظ کردن باشیم

یعنی چه کنیم اطلاعات فهمیده شده فراموش نگردد.

عوامل مؤثر در فراموشی:

اطلاعات موجود در ضمیر ناخودآگاه زمینه فراموشی آن کم است پس برای حفظ اطلاعات باید کاری کرد که اطلاعات فهمیده شده وارد ضمیر ناخودآگاه گردد.

 

راهکار و روش انتقال اطلاعات فهمیده شده به ضمیر ناخودآگاه. و به عبارتی راهکارهای تثبیت و تسلط بر اطلاعات:

روش تثبیت کمک می کند آنچه می فهمید به ذهن بسپارید

اولین راهکار برای تثبیت اطلاعات، مرورها می باشد

زیرا مباحث فرار و ضریب فراموشی آن بالا است

 

مطالعه هنر رفت و برگشت اطلاعات است

و مرور در واقع بهره بردن از ویژگیهای استعدادهای قوای فکری است

ویژگیهای استعدادهای مغز، حافظه و ضمیر ناخودآگاه

 

مسئله بهره وری و استفاده از زمانهای کوتاه در مطالعه.

از آنجا که گفتیم مرور نقش اساسی در تثبیت اطلاعات دارد پس میزان بهره وری از مطالعه بسته به کیفیت مرور می باشد.

مرور، میزان بهره وری از مطالعه را بالا می برد

بهره وری یعنی کار خاص در لحظه خاص

 

کیفیت مرور:

  1. جایگاه مرور:

بهترین جای مرور و تثبیت اطلاعات، ابتداء و انتهای مطالعه است

دو تا لحظه خاص در مطالعه است ابتدآء و انتهای مطالعه

مرور نقش بسیار در ارتباط سازی و تثبیت اطلاعات دارد یعنی مرور، نقش اساسی در ورود مباحث فهمیده شده به ضمیر ناخودآگاه دارد.

ابتداء مطالعه ، مرور مباحث مهم از اطلاعات قبلی و انتهای مطالعه، مرور مباحث خوانده شده و فهمیده شده از این مطالعه.

مرور انتهایی ناظر بر جمع بندی مطالب قبلی با مطالب جدید است

 

  1. زمان مرور:

زمان مرور بین سه تا پنج دقیقه

پنج دقیقه اول را اختصاص بده به مرور مباحث مرتبط با این بحث

پنج دقیقه آخر را اختصاص بده به طبقه بندی و نظم فکری (کشف ارتباط)

یکی از عوامل تقویت حافظه و تقویت اراده

به مرور انتهایی مرور فراخوانی نیز گفته می شود

 

مراحل مرور انتهایی(و به عبارتی تکنیکهای مرور فراخوانی):

  • مرحله و تکنیک اول:

نوشتن کلید واژه های مهم مطلب در سه دقیقه بدون نگاه به کتاب(تکنیک تخلیه ذهنی) برای شناسایی مطالب فرار و قابل فراموشی

تقریر یعنی نوشتن اطلاعات یاد گرفته شده

در یک برگه سفید؛ این موضوع ارتباط داشت با فلان موضوع

 

  • مرحله و تکنیک دوم:

استفاده از ابزار راهنمای چشم یعنی نحوة گرفتن کتاب و مطالعه آن

 

  1. عدم فاصله بین مرور و مطالعه.

بین مرور و خواندن نباید فاصله زیادی باشد

فاصله, زمینه فراموشی است

مرورها هر چه قدر دارای زمان کمتر و از سرعت بیشتری برخوردار باشند مفیدترند

 

مسئلة تمرکز فکر در مطالعه

تکنیکهای تمرکز:

  1. اولین تکنیک که کمک می کند به کاهش استرس و تمکز فکر:

تنفس یک، چهار، دو است

یک ثانیه دم، چهار ثانیه مکث و دو ثانیه بازدم

ابتدای صبح این کار فوق العاده است

 

  1. تکنیک دیگر:

اتاق فکرهای دو سه دقیقه ای و خلوتها که به آدم نظم فکری می دهد

به این صورت که یک برگه بگذار دغدغه هایت را نظم بده

ساعت نه این کارها را باید انجام دهم  خرید، عابر بانک و عیره

نوشتن، تبلور فکر می آورد

راه شفاف سازی، نوشتن است

شفاف سازی تصمیم

علوم مهندسی ذهن: اگر می خواهی تصمیمی به واکنش منجر شود و ذهن به آن حساس شود باید شفاف کنی ذهن به تصمیمات کلی و مبهم واکنش نشان نمی دهد

 

  1. تکنیک دیگر

فعال سازی اضطرا و درک محدودیت زمان

یکی از راهکارهای شروع مؤثر، درک محدودیت زمان مانند بهره وری شب امتحان است

در دعای عرفه: الهم اوقفنی علی مراکز اضطراری

فعال شدن استعداد اضطرار

پس یکی از راهکارها فعال سازی اضطرار و تقویت اراده

 

  1. تکنیک دیگر:

برنامه ریزی از کل به جزء

ریز کردن و جزئی کردن تصمیمها است

ریز کردن و جزئی کردن تصمیمها و کارها

تصمیمات مبهم را ذهن به آن جواب نمی دهد

راه فعال سازی اضطرار و تقویت اراده تصمیم گیریهای کوتاه است

تصمیم گیریهای پنج دقیقه ای ده دقیقه ای با هدف گذاری بخصوص در کارهایی حجم زیاد دارد

کل به جزء برنامه ریزی کردن جزء به کل اجراء کردن در اجراء فقط به ایستگاه اول

با شروع ساده شروع کردن

 

مثلا دویست صفحه مطالعه داری ابتداء 20صفحه 20صفحه کن و در اجراء فقط به 20 صفحه اول فکر کن

وقتی توی جزئ حرکت می کنی به کل فکر نکن

 

راه تمرکز:

  • تنفس یک چهار دو
  • نوشتن خلوتهای روزانه رزقهای خودآگاهی آدم را زیاد می کند

خلوتهای روزانه دریافتهای آدم را از خودش زیاد می کند

  • برنامه ریزی از کل به جزء

جوابی بنویسید